Få har väl undgått nyheten från igår kväll att Volvo Cars har sagt upp avtalet med Bilia. Bilias aktiekurs slaktades direkt på morgonen och nu på eftermiddagen är raset runt 25 procent.
Så vad är det som händer? Även bilbranschen möter nu upp med digitaliseringsvågen och ser ut att omstruktureras. Tesla leder vägen med egen direktförsäljning. I förlängningen av det försvinner kanske mellanled helt när försäljning sker som e-handel i kombination med show-rooms. Med andra ord, hela bilaffären är föremål för en global förändring.
Tittar vi på siffrorna för Bilia ser det ut så här. Bilias omsättning (2019) av Volvobilar var 6,4 miljarder kronor. Det motsvarar runt 20 procent av totala omsättningen på 29,5 miljarder kronor. Bilia riskerar alltså att tappa 20 procent av sin försäljning om två år när avtalet löper ut. Det låter illa.
Men att vara återförsäljare till Volvo är ingen fet affär. Täckningsbidraget (TB) för Bilia i Volvoaffären 2019 var endast 80 mkr, en täckningsgrad på 1,2%. Operativt rörelseresultat för Bilia var 1 239 miljoner kronor. Resultatmässigt är det alltså knappt en buckla i plåten, en repa på sin höjd. Av Bilias rörelseresultat kommer 70 procent från service-affären. Resten är begagnade bilar, en växande bransch, och andra bilmärken.
Men service-affären av Volvobilar är naturligtvis väldigt viktig för Bilia. Och även service-avtalet är uppsagt. Bilia har sagt att de vill fortsätta med service av Volvobilar efter den tvååriga uppsägningstiden och kommer att ansöka om förnyad auktorisation.
I september köpte Volvo upp återförsäljaren Upplands Motor. Man aviserade även att man vill ta över återförsäljaren Bra Bil. Denna nyhet flög under radarn för många, men väckte uppmärksamhet hos andra. Många såg det som en varningssignal för att Volvo nu vill ta över försäljning och distribution. Göra som Tesla.
Samtidigt blir jag lite förvånad över att Volvo jagar så hårt för 80 miljoner i TB. Det kommer dessutom knappast att vara helt gratis att lägga vantarna på de pengarna. Eller att investera i kapacitet för att ta hand om eftermarknaden. Men det är en svårare analys. Att uppsägningen av avtalet kom som en överraskning är nog en riktig beskrivning, inga blankningar finns registrerade.
Så jag ringde runt lite. Här är den bild jag fick. Det har gnisslat mellan Volvo och Bilia under en lång tid. Hos Volvo tycker man att Bilia har vuxit sig för stora, har blivit lite kaxiga, och att de går sin egen väg för mycket. När alla andra återförsäljare accepterar Volvos kriterier är det nästan alltid Bilia som är besvärliga. När Volvo ställde krav på att bilarnas programvara skulle uppdateras automatiskt via wi-fi när de var på service gnisslades det bland återförsäljarna, men de gick med på det och investerade i den utrustning som krävdes. Volvo subventionerade investeringen men till slut skulle återförsäljarna få ta kostnaden själva. Alla gjorde som Volvo sa, utom Bilia som lade på en extra kostnad till kund ovanpå servicekostnaden.
Det finns gott om liknande exempel på att Bilia har gjort som de vill. Att de blivit för stora, för kaxiga. Och i Volvo-sfären är det Volvo som bestämmer. Så Volvo har gett Bilia en knäpp på näsan. Eller snarare en rak höger.
Men Upplands Motor och Bra Bil då? Det är känt att Volvo vill gå mot en större andel försäljning via nätet. En siffra som nämns är 50 procent om fem år. Dock behöver sluthantering ske någonstans. Volvo vill inte lägga så mycket ansvar på de mindre återförsäljarna utan har därför köpt Upplands Motor för detta syfte, som dessutom ligger logistiskt utmärkt till för distribution.
Så vad händer nu? Worst case är naturligtvis det som börsen tar höjd för idag, att Bilia tappar Volvo helt. Något som kommer sätta skräck i många mellanhänder. Men jag sticker ut hakan här och säger att Bilia faktiskt får förnyat förtroende som återförsäljare och beviljas auktorisation för verkstadstjänster till Volvo. Men till lite nya villkor kanske. Och de får rätta in sig i ledet. Säg att Bilia får ge Volvo en del av 80 miljoner kronor i TB per år för att få fortsätta vara återförsäljare. Kanske kommer den affären att tyna bort framöver när nätförsäljningen ökar. Men de får behålla eftermarknaden med service och reparation.
Med andra ord, Bilia får lägga sig som en labrador vid husses fötter för att få fortsätta njuta av värmen från den sprakade brasan. To be continued.
Läs också:
/Jonas Bernhardsson